Jak pożegnać dziecko z pieluszką?

wyprawka dla dziecka

Rozstanie z pieluchą przez malucha wymaga indywidualnego podejścia od jego rodziców. Jak przygotować się do odpieluchowania i jak proces ten przeprowadzić, by w dorosłym wieku nie rzutował na problemy uroginekologiczne? Odpowiedzi na ten temat udziela fizjoterapeuta Damian Grotek na łamach najnowszego numeru Kwartalnika NTM.

Zdarza się, że w moim gabinecie z najmłodszymi pacjentami oprócz rodziców pojawiają się również babcie, które – jak wynika z moich obserwacji – starają się doradzać i wspierać w wychowaniu wnuków. Czasami jednak, chcąc się dzielić swoim doświadczeniem, nieświadomie powielają działania, które nie przystają do najnowszej wiedzy, również tej związanej z fizjologią dzieci – mówi Damian Grotek w artykule „Pożegnanie z pieluszką to istotny krok w profilaktyce NTM”.

Fizjoterapeuta zaznacza również, że ciężko jest określić na sztywno wiek, w którym należy rozpocząć proces odpieluszkowania dziecka. Zaleca jednak, , aby proces ten rozpocząć nie wcześniej niż w 18. miesiącu życia.

Musimy również zwrócić uwagę na psychiczny aspekt i zaobserwować, czy dziecko jest gotowe na proces odpieluchowania. Jak to rozpoznać? Głównie chodzi o to, czy jest świadome i zdaje sobie sprawę z tego, że na przykład rodzic lub starsze rodzeństwo idzie do toalety załatwić swoje potrzeby fizjologiczne. Chodzi o to, by dziecko wiedziało, że do toalety idzie się w konkretnym celu – zrobić siku, czy kupę i potrafi tę czynność nazwać. Jeśli widzimy, że te kwestie – to jest wiek, osiągnięcie pozycji wyższych i świadomość – spotykają się, wówczas możemy rozpocząć proces odpieluchowania. Próby zachęcania dziecka do skorzystania z toalety powinny być możliwie naturalne i bazować na naśladownictwie. Dlatego rodzice powinni mówić na głos, że na przykład potrzebują zrobić siku i w tym celu idą do toalety. Zdecydowanie najgorszym scenariuszem jest przymuszanie dziecka, wymuszanie na nim siadania na nocnik lub też toaletę i do tego stosowanie systemu nagród za załatwienie potrzeby fizjologicznej – podkreśla w dalszej części swojej wypowiedzi.

Z artykułu dowiadujemy się również, że zarówno zmuszanie do załatwienia potrzeby fizjologicznej, jak i nagradzanie dziecka nie przynosi nic dobrego i może skutkować problemami w przyszłości.

Zachęcamy do lektury całego artykułu: Kwartalnik NTM nr 4/2023.

Pin It on Pinterest